Z cyklu „wyciągnięte z szuflady / zaległe” dziś przyjrzymy się pracy lobbystów z Carrefour, próbujących storpedować pomysły wprowadzenia obowiązkowej matury z matematyki. Co może mieć francuska sieć supermarketów przeciwko maturze z matematyki? Czytajcie, a dowiecie. Się.
Swego czasu popełniłem mini-materiał o czymś, co wydawało mi się drobnym – acz częstym – błędem w polityce cenowej supermarketów. Dopuszczałem co prawda myśl, że może to być cyniczne żerowanie na przeświadczeniu, że „w dużej paczce wychodzi taniej”, ale…
W życiu nie spodziewałbym się, że manipulacje przy cenach mogą być elementem dalekosiężnego, diaboliczego planu.
Ale od początku. Kilka miesięcy temu zauważyłem, że nawilżane chusteczki do niemowlęcych dupek Nivea Sensitive są tańsze, gdy kupuje się je pojedynczo, niż gdyby kupić je w promocyjnym dwupadku z nadrukiem „druga paczka 30% taniej”. Parę tygodni temu znowu ta niekonsekwencja (?) znów wpadła w oczy.
Zapewne nie zapamiętałbym tego, gdyby nie fakt, tydzień później po cenie o wątpliwej atrakcyjności Carrefour sprzedawał już wszystkie linie chusteczek Nivea w promocyjnych opakowaniach, nie tylko Sensitive. Żelazna konsekwencja, z jaką francuska sieć supermarketów rozprawiała się z wcześniejszymi cenami dawała do myślenia.
Zacząłem „chodzić” wokół sprawy, próbując dowiedzieć się czegoś więcej w pilnie strzeżonej centrali Carrefoura, zlokalizowanej na zapleczu magazynu rybnego tej francuskiej sieci. Oczywiście nie zostałem wpuszczony do środka, jednak moje starania zostały zauważone i nagrodzone. Niedawno otrzymałem e-mail od wiarygodnego źródła zbliżonego do zarządu Carrefoura, z dokumentem zawierającym strategię działań firmy na najbliższe 20 lat. Oto wybrane fragmenty tego dokumentu.
Analiza bieżącej sytuacji
Wzrastający poziom edukacji, szczególnie zaś umiejętności matematycznych, może zagrozić naszej organizacji w wypracowywaniu zysków poprzez umiejętne kształtowanie cen poszczególnych pozycji asortymentowych. Aby zaradzić temu problemowi, musimy podkopać podstawy edukacji społeczeństwa. […]
Działania
[…] W pierwszej kolejności nasi lobbyści będą sabotować projekt wprowadzenia obowiązkowej matury z matematyki. Następnie przystąpią do usunięcia matematyki z puli przedmiotów fakóltatywnych…
…Pani Zosiu, do konia ciężkiego, mówiłem, żeby nie testować naszych metod sabotażu edukacyjnego na naszych pracownikach…
…aby wreszcie wycofać matematykę z programu nauczania w ogóle.
Cele długoterminowe: projekt Manhattan.
Działania sabotujące edukację będziemy rozszerzać tak, aby objęły także łańcuch naszych dostawców. Będą one skierowane w absolutne fundamenty wiedzy i edukacji. W perspektywie 20 lat zakładamy, że za co najmniej 60% wolumenu towarów kupowanych na potrzeby naszej sieci będziemy płacić paciorkami i świecidełkami.